Subject: WIPO diplomaatiline konverents ja geneetiliste ressursside regulatsioon
From: Kärt Nemvalts
To: "MKM info", <[email-masked]>, <[email-masked]>, "SM Info", "Margus Viher", "Cady Kaisa Rivera", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Heddi Lutterus",Martin Jõgi, "Kadri Kroodo"
Date: Thu, 29 Feb 2024 11:00:06 +0200

Austatud koostööpartner

Anname teada, et käesoleva aasta maikuus (13-24.05.2024, Genf) toimub
Maailma Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni (World Intellectual
Property Organisation, WIPO) poolt organiseeritud diplomaatiline
konverents, mille eesmärgiks on vastu võtta rahvusvaheline kokkulepe, mis
puudutab geneetiliste ressursside kaitset ning selle seost intellektuaalse
omandi kaitsega (International Legal Instrument Relating to Intellectual
Property, Genetic Resources and Traditional Knowledge Associated with
Genetic Resources). Uue instrumendi eesmärk on suurendada patendisüsteemi
tõhusust, läbipaistvust ja kvaliteeti seonduvalt geneetiliste ressursside
(GR) ning seotud traditsioonilise teadmusega (ATK), ennetades selliste
patentide ekslikku väljaandmist, mis ei ole uudsed ega vasta nõutud
leiutustasemele GR-ide ning ATK seisukohalt.

Instrumendis toodud GR-i ning geneetilise materjali definitsioon tuleneb
Bioloogilise mitmekesisuse konventsioonist (CBD). Geneetilise ressursi all
mõeldakse tegelikku või potentsiaalset väärtust omavat taimse, loomse,
mikroobse või muu päritoluga materjali, mis sisaldab funktsionaalseid
pärilikkusühikuid ehk geene. Geneetiliste ressurssidega seotud
traditsiooniliste teadmiste all mõeldakse kohaliku (põlis)kogukonna
traditsioonilisi teadmisi, vaateid ja seisukohti, mis on seotud nende
ressursside kasutamisega. Täpsemalt definitsioonide kohta saab infot
<https://www.etag.ee/wp-content/uploads/2018/03/Nagoya-protokollist-tulene
vate-n%C3%B5uete-selgitus.pdf> siit ja kavandatava instrumendi teksti
tööversioonist.  Konverentsi materjalid, s.h. konverentsil arutatava
instrumendi teksti tööversioon (dokumendi nr GRATK/DC/3) on leitavad
<https://www.wipo.int/diplomatic-conferences/en/genetic-resources/index.ht
ml> WIPO kodulehelt.

Diplomaatilise konverentsi ettevalmistamiseks kohtus septembris 2023
erisessioon (a Special Session of the Intergovernmental Committee on
Intellectual Property and Genetic Resources, Traditional Knowledge and
Folklore). Sessioonil ette valmistatud instrumendi tööversioon saadeti
omakorda tutvumiseks konverentsi ettevalmistuskomiteele (Preparatory
Committee of the Diplomatic Conference to Conclude an International Legal
Instrument Relating to Intellectual Property, Genetic Resources and
Traditional Knowledge Associated with Genetic Resources), kes arutas
konverentsi kõnealust lähtedokumenti samamoodi 2023. a. septembris.
Mõlemal kohtumisel osalesid Eestist Patendiameti esindajad, kes võtavad
osa ka asjaomase instrumendi 2024 diplomaatilisest konverentsist.

WIPO uue kokkuleppe sisuline kattuvus intellektuaalse omandiga hõlmab
praeguse ettepaneku kohaselt patendiõigust. Instrumendi tekst sisaldab
praeguses versioonis ka ülevaatamisklauslit, mille kohaselt on tulevikus
võimalik hõlmata avaldamiskohustusega ka muid intellektuaalse omandi
valdkondi (art 9, kuid see võib konverentsi käigus toimuvate arutelude
tulemusel muutuda). Ettepanek jaguneb sisulisteks ja administratiivseteks
säteteks. Sisu poolelt on võtmeelemendiks avaldamiskohustus (art 3) ning
selle kohustuse mittetäitmisel ette nähtud sanktsioonid (art 6).
Lühikokkuvõte uuest instrumendist on saadaval ka
<https://www.wipo.int/export/sites/www/diplomatic-conferences/en/docs/exec
utive-summary-basic-proposal.pdf> WIPO kodulehel.

Euroopa Liidus seonduvad ettepanekuga mitmed kehtivad õigusaktid,
peamiselt direktiiv 98/44/EÜ biotehnoloogialeiutiste õiguskaitse kohta,
kuid ka määrused 1610/96 taimekaitsevahendite täiendava kaitsesertifikaadi
kasutuselevõtu kohta, 469/2009 ravimite täiendava kaitse tunnistuse kohta
(kodifitseeritud versioon), 1257/2012 tõhustatud koostöö rakendamise kohta
ühtse patendikaitse loomise valdkonnas ja 2019/933 millega muudetakse
määrust (EÜ) nr 469/2009 ravimite täiendava kaitse tunnistuse kohta.
Lisaks on EL institutsioonides läbirääkimisel kaks uut algatust ühtse
täiendava kaitse tunnistuse reguleerimiseks (Euroopa Parlamendi ja nõukogu
määruse ettepanek taimekaitsevahendite ühtse täiendava kaitse tunnistuse
kohta
<https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/com2023221-propos
al-regulation-unitary-supplementary-protection-certificate-plant-protectio
n_en> COM(2023) 221 ja Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse ettepanek,
milles käsitletakse ravimite ühtset täiendava kaitse tunnistust ning
millega muudetakse määrust (EL) 2017/1001, määrust (EÜ) nr 1901/2006 ja
määrust (EL) nr 608/2013
<https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/com2023222-propos
al-regulation-unitary-supplementary-certificate-medicinal-products_en> COM
(2023) 222).

Direktiivis 98/44/EÜ omavad WIPO algatusega puutumust ennekõike selle
artiklid 2(1) ning 13 ja põhjenduspunkt 27. Direktiivi kohaselt peaks
esitatud patenditaotlus sisaldama asjakohast teavet deponeeritud
bioloogilise materjali omaduste kohta, mis võivad hõlmata geneetilisi
ressursse. Kuid praegu ei muuda materjali geograafilist päritolu puudutava
teabe väljajätmine selle kirjeldust ebapiisavaks ega mõjuta muul viisil
taotluste menetlemist ega välja antud patentidest tulenevate õiguste
kehtivust. Uue WIPO kokkuleppega aga soovitakse kehtestada muuhulgas
patenditaotlustes geneetiliste ressursside päritolu avalikustamise nõue,
juhul kui leiutis GR-il või TK-l põhineb (artikkel 3), samuti osapooltele
võimalus rakendada sanktsioone ja õiguskaitsevahendeid, kui see nõue ei
ole täidetud (artikkel 6). Järelikult võib WIPO-s toimuvate läbirääkimiste
tulemus mõjutada direktiivis 98/44/EÜ sätestatud põhimõtteid ning seeläbi
ka Eestis kehtivat õigust. Eesti on ülalnimetatud direktiivi üle võtnud
patendiseadusega ning ka jõustunud EL määrused on rakendunud. Ühtseid
täiendava kaitse tunnistusi puudutavate algatuste menetlusega EL
institutsioonides on Justiitsministeerium jooksvalt tegelenud, osapooli
kaasanud ning vastavad Eesti seisukohad on riigisiseselt ka heaks kiidetud
(vt selle kohta info
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/9ceff449-33cc
-4f1f-8685-44f05b459ee4/eesti-seisukohad-patentide-taiendava-kaitse-tunnis
tuste-algatuste-kohta--com2023-221-com2023-222-com2023-223-com2023-231)>
Riigikogu kodulehelt).

Kokkuvõttes soovime Teid ennekõike informeerida käesoleva aasta kevadel
toimuvast WIPO diplomaatilisest konverentsist, mille eesmärgiks sõlmida
rahvusvaheline leping geneetiliste ressursside kaitseks ning mis mõjutaks
patentide taotlemist leiutisele, mis GR-i või TK-d sisaldavad. Lisaks, kui
Teil on ettepanekuid või märkusi seoses kõnealuse regulatsiooniga, mis
puudutab näiteks konkreetselt Eestis kehtivate puutumust omavate normide
rakendamist (nt PatS § 6, 7, 8) või on välja tuua võimalikke Eestile
ainuomaseid probleeme seoses WIPO lepingu ettepaneku esialgses tekstis
nimetatud avaldamiskohustusega, siis palume sellest
Justiitsministeeriumile teada anda võimalusel 5. aprilliks 2024
kirjalikult aadressile  <mailto:[email-masked]>
[email-masked].

Lugupidamisega

Kärt Nemvalts

Juhataja

Intellektuaalse omandi ja konkurentsiõiguse talitus

Justiitsministeerium

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

53438846

Käesolev kiri on asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud teave ning mõeldud
ennekõike kirja päises nimetatud isikule. Kui olete saanud kirja eksituse
tõttu, palun teavitage sellest kohe kirja saatjat ja kustutage kiri koos
kõikide lisadega.